13.3.06

100 χρόνια από το τηλαρμόνιο - 90 χρόνια από το θέρεμιν (πάει η μουσική μπροστά ή μας γυρνάει πίσω?)
οι μουσικοί ήχοι του μέλλοντος δημιουργήθηκαν πολύ πιο πρίν απο ότι νομίζουμε. η πρώτη προσπάθεια για ένα ηλεκτρονικό μουσικό όργανο πήρε τη μορφή του τηλαρμόνιου.εφευρέτης του τηλαρμόνιου (ή δυναμόφωνου) ήταν ο αμερικανός Thaddeus Carcill. για να δημιουργήσει ένα όργανο δυνατό σήμα σκέφθηκε, χρειαζόταν να παράγεται αρκετός ηλεκτρισμός. μια δυνατή γεννήτρια θα μπορούσε να παράγει αρκετό ηλεκτρισμό άρα και αρκετή μουσική. η ιδέα ήταν ότι αν είχε πολλές γεννήτριες κατάλληλου μεγέθους, θα μπορούσε να τις αναβοσβήνει ή και να τις συνδυάζει για να παράγει μουσική. το μουσικό σήμα στη συνέχεια θα μεταβιβαζόταν μέσω τηλεφωνικών γραμμών στην άκρη των οποίων θα βρισκόταν ένα χωνί, περίπου όπως το γραμμόφωνο. το τελικό αποτέλεσμα ζύγιζε 200 τόνους, ξεκίνησε ελπιδοφόρα με επιδείξεις-συναυλίες στη μασσαχουσέτη κα τη νέα υόρκη αλλά εγκαταλήφθηκε κυρίως λόγω των διαμαρτυριών των πελατών τηλεφωνίας. οι τελευταίοι παίρνανε να μιλήσουνε και ακούγανε στο ακουστικό τους μουσική τηλαρμονίου εξαιτίας των μπλεγμένων γραμμών(!) η παρακαταθήκη από αυτή την εφεύρεση βέβαια ήταν η ιδέα του ενισχυτή ήχου που θα διαδοθεί αρκετά αργότερα.
τηλαρμονίστας πάνω από το keyboard....
και απο πίσω.. the music factory
στη συνέχεια πολλά όργανα επιχείρησαν να αλλάξαν το πρόσωπο της μουσικής. το κλαβιολίνο,το μαρξόφωνο, το οντιολίνο...
ένα οντιολίνο (μουσειακό έκθεμα)
...προφανώς απέτυχαν και έχουν οριστικά περάσει στην ιστορία καθώς όχι μόνο δεν ακούγονται στον άρη, όπως ήλπιζαν οι δημιουργοί τους αλλά ούτε καν στον πλανήτη γη. ξεχωριστή μνεία ωστόσο αξίζει το θέρεμιν. εφευρέτης του θέρεμιν ήταν ο ρώσος λέβ τέρμεν [ en: léon theremin - ru: Лев Термен, 1896-1993], αρχική πρόθεση του οποίου ήταν να δημιουργήσει μια τηλεόραση. τo θέρεμιν ήταν εξαιρετικά ασυνήθιστο γιατί ήταν το πρώτο όργανο που σχεδιάστηκε για να παίζει χωρίς να το αγγίζεις.
ο λέβ τέρμεν κάνει θαύματα με τις αντέννες
αλλάζοντας τη θέση των χεριών ως προς την οριζόντια κεραία ελέγχεται η συχνότητα του ηχητκού σήματος. όμοια, αλλάζοντας τη θέση των χεριών ως προς την κεραία σε σχήμα θηλιάς, αλλάζει η ευρύτητά του, δηλαδή το volume. για την περιπετειώδη ζωή του τέρμεν θα επανέλθω κάποια άλλη στιγμή, καθώς προέχει ένα οπτικακουστικό ντέμο απο θέρεμιν με συνοδεία πιάνου εδώ. θερέμιν έχουν χρησιμοποιήσει μεταξύ άλλων οι portishead, o beck, οι led zeppelin και τα πιο γνωστά θέρεμιν ακούγονται στο 'good vibrations' των beach boys.
{***}
το ζήτημα είναι ότι ενώ όλα αυτά ήταν πολύ ωραία και πρωτοποριακά, σήμερα το μέλλον έχει ήδη προσγειωθεί δίπλα μας. παρα τις δυνατότητες που προσφέρουν το podcasting, το sampling και τόσα άλλα, επιμένουν να μας εθίζουν σε έναν ήχο συντηρητικό και πάνω απ’ όλα business-friendly. γιατί ενώ έχει όλη την τεχνολογία στα πόδια της η alison g o l d f r a p p εμφανίζεται στη σκηνή να παίζει ένα θέρεμιν? τι θα έλεγαν μουσικοί οραματιστές όπως ο τέρμεν για τη σημερινή στασιμότητα? πόσοι δεν ακούσαμε άκεφα τις τελευταίες δουλειές του κ.β. ή του μιχάλη δέλτα? είναι τα σεξπιστoλοειδή kaiser chiefs μουσική του 21ου αιώνα? μήπως είναι οι βαμπιρέλες τύπου rolling stones? είναι τελικά o μεταμοντερνισμός στη μουσική ένα απύθμενο no future? εύχομαι όχι. και εξακολουθώ να ελπίζω πως σύντομα θα ακούσω κάτι που θα ξυπνάει τη φαντασία μου με υλικά από ένα ολοκαίνουργιο μέλλον.και μπορώ να περιμένω μέχρι το έτος 2525. πηγές: guardian 15/10/2004, 04/03/2006, bbc radio 4, all about theremin at thereminvox.com, για το τηλαρμόνιο @ obsolete.com , wikipedia.

15 Comments:

Blogger dgalanis :

θα σε δω γύρω στο 2524

3/13/2006 11:55:00 am  
Blogger amvro :

τι θα λέω τότε ε?

3/13/2006 11:59:00 am  
Blogger Alexandros :

Τότε Αμβρόσιε θα είναι τα καλύτερα! Θα είσαι διάσημος σε όλο τον κόσμο ως ο δεύτερος Μαθουσάλας και όλοι θα σφάζονται στα πόδια σου! ;-)

3/13/2006 12:48:00 pm  
Blogger amvro :

αλέξανδρε δε θέλω να γίνω μαθουσάλας, καλή μουσική θέλω.

(εύχομαι να είσαι καλύτερα)

3/13/2006 12:52:00 pm  
Blogger Alexandros :

Σήμερα είμαι πολύ καλά, ευχαριστώ! :)

3/13/2006 12:55:00 pm  
Blogger Γεώργιος Χοιροβοσκός :

Εννοείς τον Τζέφ Μπέκ;

Oσο για το απύθμενο no future νομίζω ότι
μάλλον θα περιμένεις για να σχηματοποιηθούν κάποιες σκέψεις ή ιδεολογίες και να εκφραστούν στην μουσική. To πόσο κανείς μάλλον δε γνωρίζει.

3/13/2006 01:13:00 pm  
Blogger amvro :

αν συμφωνήσουμε μαζί σου γεώργιε, νομίζω ότι θα πρέπει να περιμένουμε λιγάκι :)

φαίνεται όμως ότι τελικά η δεκαετία του 90 ήταν πολύ πιο παραγωγική απο όσο αρχικά εκτιμήθηκε.

3/13/2006 01:19:00 pm  
Blogger amvro :

σπύρο ναι, όπως βρήκα. ψάχνω τώρα το θέρεμιν των πόρτισχεντ. any idea?

3/13/2006 01:21:00 pm  
Blogger greekgaylolita :

Πολύ ωραίο πόστ Άμβρο!
Μου αρέσει όταν μου μαθαίνεις
καινούρια πράγματα:))

3/13/2006 02:54:00 pm  
Blogger amvro :

σε ευχαριστώ αγόρι μου
x x

3/13/2006 03:06:00 pm  
Blogger psarras :

Εγώ πάλι τη βρίσκω με τη γραμματοσειρά και τα χρώματα!
Από κει και πέρα τσέκαρε κι εσύ το fruto5.blogspot.com και πες μας τη γνώμη σου, γιατί εδώ οι απόψεις διείστανται..

3/13/2006 03:59:00 pm  
Blogger dgalanis :

έχω μια απορία όμως :

" και εξακολουθώ να ελπίζω πως σύντομα θα ακούσω κάτι που θα ξυπνάει τη φαντασία μου με υλικά από ένα ολοκαίνουργιο μέλλον." γράφεις

η ελπίδα αυτή περιορίζεται μόνο στη μουσική?

3/13/2006 04:08:00 pm  
Blogger amvro :

psarra και τη βρίσκω με τις γραμματοσειρές :)
(tahnx for the link)

μάνι,

η μουσική πάντα έχει μεγαλύτερη επίδραση πάνω μας πιστεύω. μας φτιάχνει και μας ξεφτιάχνει ακαριαία.

σε τι άλλο να ελπίζουμε?

3/13/2006 04:46:00 pm  
Blogger amvro :

ακριβώς, ένας αγαπητός φίλος μου το έστειλε.

τρέχω να βάλω postishead

(έχω καιρό να ακούσω)

3/14/2006 04:57:00 pm  
Blogger amvro :

xaxaxaxaxa γάτος είσαι τίποτα δεν σου ξεφεύγει!


(tongue slip λές εσύ ε?)

3/15/2006 01:06:00 pm  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
Creative Commons License.